Detroits tre kommersiella kasinon såg att deras spelintäkter för 2020 mer än halverades på grund av pandemin, medan statens onlinespelmarknad nu bara är några dagar kvar från lanseringen.
Siffror som släpptes på tisdag av Michigan Gaming Control Board (MGCB) visar att stadens tre kasinon – MGM Resorts MGM Grand Detroit, MotorCity Casino och Penn National Gamings Greektown – genererade en sammanlagd intäkt på 639 miljoner USD förra året, en minskning med 56% jämfört med rekordet på 1,45 miljarder dollar i 2019. som visar.
MGM uppvisade den största årliga nedgången, med bordsspel och slotsintäkter sjönk 58,8% till $ 257,1 miljoner. MotorCity gick bara lite bättre och sjönk 54,9% till 222,7 miljarder dollar, medan Greektown tumlade 58,3% till 140,6 miljoner dollar.
Lagliga sportspel hade ännu inte startat i Michigan 2019, och de tre kasinonens detaljhandeln satsade 18,3 miljoner dollar till 2020 års totala. Det är en ganska mager summa, men utan onlinebetting och kasinon tvingas stängas i nästan fem månader mitt på året och en andra stängning som startade i november och slutade i slutet av december, det är så bra som man har någon rätt att förvänta sig .
MGCB höll ett offentligt möte på tisdag, vid vilken tidslinjen för lanseringen av statens reglerade onlinespel-, casino- och pokermarknad diskuterades. MCBG-chef Richard Kalm sa att han fortfarande inte kunde ge en exakt dag och tid eftersom ”varje dag som förändras.”
Kalm hävdade att MGCB ”samlade information dagligen. Så vi är väldigt nära. ” Kalm föreslog att MGCB skulle kunna meddela ett specifikt lanseringsdatum, liksom hela sortimentet av MGCB-godkända onlinespellicensinnehavare, till den 18 januari. Förväntningen är att lanseringen kommer att ske före slutet av januari, vilket skulle göra det möjligt för Michigan spelare att placera onlinespel på 2021 Super Bowl.
POINTSBET SHOOTS, SCORES RED WINGS PARTNERSHIP
Bland de operatörer som fick provisoriska onlinelicenser i december var PointsBet, som tillkännagav tisdagen att det hade undertecknat ett ”strategiskt flerårigt partnerskap” med Detroit Red Wings. Affären inkluderar ommärkning av loungen Sports & Social Detroit på Wings Little Caesars Arena till PointsBet Sports Bar.
PointsBet kommer att ha massor av andra varumärkesmöjligheter på arenan, inklusive några främsta ”TV-sändnings synliga virtuella skyltar” precis inom de blå linjerna. PointsBet-rival BetRivers har en liknande sportbok och varumärkespartnerskap med NHL: s Pittsburgh Penguins.
PointsBet tecknade ett sportspel-partnerskap med NBA: s Detroit Pistons förra veckan, medan operatören höll på en liknande pakt med MLB: s Detroit Tigers förra året. Tyvärr slog BetMGM redan en överenskommelse med NFL: s Detroit Lions, annars skulle PointsBet ha en chans att slå för cykeln.